alert-erroralert-infoalert-successalert-warningarrow-left-longbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkusp-deliveryusp-free-returnsarrow-backarrow-downarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictwittervkwhatsappyahooyoutube
CrossFit® / maj 2016
Chris Hinshaw, Endurance Coach

#AskTheExpert: Chris Hinshaw

Odkąd na dworze zrobiło się ciepło, bieganie stało się głównym wyborem dla entuzjastów fitness.

W internecie można oczywiście znaleźć niezliczoną ilość planów treningowych z bieganiem w roli głównej.

Takie bogactwo sprawia, że trudno jest się zdecydować, które z nich są wiarygodne i jakie ćwiczenia są najbardziej efektywne.

Najlepsze rozwiązanie? Zapytać eksperta – #AskTheExpert.

Przedstawiamy Chrisa Hinshaw, specjalistę od sportów wytrzymałościowych i trenera kilkudziesięciu sportowców, którzy w latach 2013, 2014 i 2015 zdobywali miejsca na podium Reebok CrossFit Games. To on udzieli nam odpowiedzi na najważniejsze pytania.

@Reebok  umożliwił zadawanie pytań na Twitterze.

Masz pytanie do Hinshawa? Jego odpowiedzi są jasne i wiarygodne, bo o to przecież chodzi!

Oto kilka wybranych odpowiedzi.

Możesz zauważyć przy jednym z pytań znane nazwisko (zadał je, uwaga, sam...Matt Chan).

PYTANIE: Jakieś masz rady dla biegaczy, którzy zaczynają przygodę z CrossFit?

Biegacze muszą być cierpliwi, gdy chodzi o CrossFit. Powinni w pierwszej kolejności skupić się na nauce ruchów, opanowaniu techniki. Biegacze mają zwykle bardzo dobrą wydolność, przez co zwykle wybierają treningi cardio i ćwiczenia z ciężarem własnego ciała. Ale powinni też skupić się na tych ćwiczeniach CrossFit, które budują ogólną równowagę całego ciała. Ciesz się całym procesem budowy i poszerzania swoich fizycznych możliwości.

PYTANIE: Jak często powinno się wykonywać treningi aerobowe?

Zachęcam wszystkich, zarówno codziennie trenujących CrossFit, jak i tych, których przygotowuję do CrossFit Games, aby wykonywali dwa razy w tygodniu trening aerobowy. Taka częstotliwość najlepiej przekłada się na ogólną formę.

PYTANIE: Czy wykonywać trening aerobowy przed ogólnorozwojowym, czy odwrotnie?

To zależy od celu, jaki chcesz osiągnąć. Bardzo lubię, kiedy sportowcy wykonują trening aerobowy, po którym następuje trening ogólnorozwojowy.

Trening aerobowy ma dwie opcje. Pierwsza opcja to duża ilość i jednocześnie niska intensywność treningu (przy progu aerobowym). Druga opcja to umiarkowana ilość przy zachowaniu umiarkowanej intensywności treningu (przy progu mleczanowym). Głównym celem tych ćwiczeń jest kontrolowanie i powtarzalność tempa.

Kluczem do łączenia treningu aerobowego z ogólnorozwojowym jest jego wysoka intensywność i duża siła. Wysoka intensywność treningu ogólnorozwojowego może przesunąć tętno powyżej Twojego progu anaerobowego. Ćwiczeń nastawione na budowanie siły maksymalizują pracę włókien szybkokurczliwych.  

Taka sekwencja treningu i bodźców powoduje, że mięśnie doświadczają wysiłku typowego dla zawodów. Podczas większości zawodów na początku korzystasz z włókien wolnokurczliwych, aby pod koniec zaangażować te szybkokurczliwe. Możliwość generowania zarówno siły, jak i wytrzymałości podczas intensywnych zajęć przez zmęczone mięśnie, jest właśnie celową adaptacją.

CrossFit® / maj 2016
Chris Hinshaw, Endurance Coach