alert-erroralert-infoalert-successalert-warningarrow-left-longbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkusp-deliveryusp-free-returnsarrow-backarrow-downarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictwittervkwhatsappyahooyoutube
Running / czerwiec 2017
Natalie Chladek, Global Newsroom

Ćwiczenia od posiadacza najszybszych nóg na świecie

Ile może zająć przebiegnięcie przez 4,5 metrową drabinkę koordynacyjną? Luisowi Badillo Jr. zajmuje to 4 sekundy...

Obwołany mianem posiadacza najszybszych nóg na świecie, w swojej karierze był trenerem niejednej gwiazdy piłkarskiej, koszykarskiej czy futbolu amerykańskiego, pomagając wejść swoim podopiecznym na wyższy poziom szybkości i koordynacji.

Badillo nie zawsze był demonem szybkości.  Któregoś dnia po prostu zabrał się za trening szybkościowo-sprawnościowy, żeby być w formie.  Siłownie go nudziły, więc przeniósł się do miejskiego parku, żeby tam korzystać z naturalnego otoczenia. 

"Wszędzie da się ćwiczyć", mówi.  "Czułem, że zwykła siłownia ogranicza moją kreatywność, więc wyniosłem się na zewnątrz i nie żałuję."

Profil Badillo na Instagramie śledzi aż 324 tysiące osób, ale to bycie trenerem najbardziej napędza go do ciągłej pracy nad swoimi umiejętnościami.

"Kiedy moi podopieczni piszą albo dzwonią powiedzieć, że udało im się zrobić na meczu zrobić coś, czego wcześniej nie byli w stanie, mam poczucie spełnienia - to dla tych chwil robię to, co robię!", mówi.

"Sprawianie, że zawodnicy stają się coraz lepszymi sportowcami to mój sens pracy.  Przez pracę na szybkością stóp osiągamy świetne efekty pod kątem ogólnej szybkości i sprawności." 

Do treningów szybkościowych niezbędne są lekkie i wygodne buty, jak na przykład ZPrint Run Ultraknit, które do tego mają bieżnik pozwalający na szybkie zmiany kierunków.

"Bardzo ważne, żeby buty były lekkie, żeby ich waga mnie nie spowalniała", mówi Badillo.  "Zdecydowanie przydaje się też dobra przyczepność i uniwersalność, bo ćwiczenia są naprawdę różne."

Sprawdź swoją szybkość korzystając z tych ćwiczeń:

1. Drabinka

Ćwiczenia z drabinką pozwalają pracować nad koordynacją i rytmem. 

Rób małe kroczki i wchodź na zmianę wewnątrz i na zewnątrz drabinki.  Przechodź stopniowo w dal, zaliczając każde okno drabinki obiema stopami i obiema z niego wychodząc.

"Nie wychodź stopami za szeroko, to Cię niepotrzebnie spowolni", radzi Badillo.  "Jeśli to możliwe, staraj się utrzymywać stopy na szerokość ramion."

Przeskakuj dynamicznie na samych palcach i skup się mocno na pracy rękami.

2. Przeskoki przez niski płotek

Przeskoki przez niski płotek pomagają w pracy nad dynamiką wyskoku.  Zacznij z jednej strony płotka i przeskakuj na drugą stronę, zaczynając od jednej nogi i zaraz za nią dołączając drugą. Oczywiście jak najszybciej.

"Praca rękami jest tu bardzo ważna", mówi Badillo.  "Mocne, dynamiczne wymachy pozwolą Ci zachować jak najkrótszy kontakt z podłożem."

Płotek powinien mieć wysokość między 15 a 23 cm – im wyższy, tym bardziej istotne, żeby mocno pracować rękoma. 

Podczas przeskoku, staraj się utrzymywać stopy jak najniżej, żeby nie marnować czasu. 

3. Tor koordynacyjny

To ćwiczenie to połączenie dwóch poprzednich, z możliwością rozszerzenia według własnej kreatywności.  Ustaw drabinkę, pachołki i płotki w dłuższy tor, którego pokonanie zajmie Ci około 15-20 sekund. 

Kolejność nie ma tak dużego znaczenia, ważne, żeby ciągle pracować na palcach i robić krótkie szybkie kroczki.

"To zadanie dla nieco bardziej zaawansowanych zawodników, którzy dobrze radzą sobie z poprzednimi ćwiczeniami", mówi Badillo.  "Chodzi o zmuszenie zawodnika to jak najszybszej pracy w różnych kierunkach – do przodu, do tyłu i na boki."

W efekcie poprawiamy większość parametrów szybkościowych – eksplozywność, wytrzymałość, rytm, koordynację czy czas reakcji.  Przy regularnym treningu szybko dojdziemy do momentu, w którym cały ruch wykonujemy intuicyjnie, a nie świadomie krok po kroku.

Zdecydowanie warto dołożyć te kilka ćwiczeń do swojego planu treningowego i stać się bardziej sprawnym, szybkim i wszechstronnym sportowcem.

Udało Cię przetestować ćwiczenia od Badillo?  Daj nam znać na Instagramie @Reebokpl.  

Running / czerwiec 2017
Natalie Chladek, Global Newsroom