alert-erroralert-infoalert-successalert-warningarrow-left-longbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkusp-deliveryusp-free-returnsarrow-backarrow-downarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictwittervkwhatsappyahooyoutube
Running / lipiec 2017
Natalie Chladek, Global Newsroom

Jak wiązać buty do biegania - porady eksperta

Jedni zawiązują na jedną pętelkę, drudzy na dwie, ale tak naprawdę liczy się jak swoje sznurówki przeciągniesz wcześniej.

Jeśli podczas biegania odczuwasz dyskomfort, albo czujesz jakby stopa trochę ślizgała się w bucie, to niekoniecznie oznacza, że masz buty w złym rozmiarze.  Często wystarczy, że pokombinujesz z techniką sznurowania, a problemy typu uciekająca pięta, czy poobijane palce znikną. 

Porozmawialiśmy z ekspertką w dziedzinie butów, Stephanie Blozy, właścicielką sklepu Fleet Feet Sports West Hartford w Connecticut, żeby przedstawić Ci trzy metody sznurowania, które pozwolą Ci jak najlepiej dopasować buta do stopy.

"To ważne, żeby do sprawy podejść indywidualnie, przecież każda stopa jest inna", mówi Stephanie.  "Buty z założenia mają pasować na 80 procent ludzi od razu po wyjęciu z pudełka, a pozostałe 20 procent musi je trochę do siebie dopasować."

Oczywiście tradycyjny system sznurowania "na krzyż" jest najbardziej popularny, ale jest sporo innych możliwości.

"Ludzie myślą, że każde oczko musi być użyte, a to nie prawda", mówi.  "Cel jest prosty - utrzymać buty na stopie bez względu na wszystko. I te inne metody zdecydowanie się do tego sprawdzają."  

W specjalistycznych sklepach biegowych znajdziesz ekspertów, którzy zawsze chętnie pomogą Ci dostosować system wiązania do Twoich oczekiwań.  Bez względu na to, czy akurat kupujesz nowe Harmony Road czy przychodzisz ze swoimi starymi butami. 

Zobaczmy jakie techniki poleca Stephanie:

Stabilizacja pięty

Częstym problemem biegaczy jest odczucie jak gdyby pięta miała wyślizgnąć się z buta.

"Na to, żeby pięta całkiem wypadła raczej nie ma szans, to prostu odczucie wywołane nadmiernym ruchem pięty w bucie", mówi.  "Często się z tym spotykam."

 "W takim przypadku chcemy zwiększyć stabilizację pięty przez odpowiednie ustawienie sznurowadeł." 

Zawiąż swoje buty normalnie, a na koniec przeciągnij sznurowadła przez ostatnie oczko po tej samej stronie, zostawiając pętelkę.  Teraz skrzyżuj końcówki sznurowadeł, przeciągnij je przez pętelki i zawiąż.

Metoda z okienkiem

Biegacze często borykają się z otarciami, pęcherzami czy siniakami na stopach, często przez nieco nieregularną ich budowę.  W takim przypadku Stephanie radzi spróbować wiązanie "z okienkiem" w okół problematycznego miejsca, żeby zmniejszyć dyskomfort.

"Ja na przykład mam tak skonstruowaną stopę, że buty często obcierają mnie od góry", mówi.  "Tworząc wspomniane okienko, redukuję nacisk na ten obszar."

Zamiast przeciągać sznurówki od dołu po kolei na krzyż, na wysokości bolącej powierzchni przeciągnij je pionowo,  a następnie wróć do normalnego krzyżowania.

Zygzak

Który biegacz nie miał nigdy czarnego paznokcia? A okazuje się, że jest na to prosta recepta.  W tym sposobie sznurowania zmniejszamy nacisk w przedniej części cholewki.

"Jeśli czujesz, że w bucie brakuje Ci miejsca albo wysokości, wiązanie na zygzak powinno pomóc."

Przeciągnij sznurówki przez dolne dziurki tak, żeby w jednej dłoni mieć końcówkę o długości 2/3, a w drugiej 1/3.  Krótszy koniec przeciągnij od razu do przeciwległej górnej dziurki.  Dłuższy koniec przeciągaj przez dziurki w formie zygzaka, aż dojdziesz do samej góry.  Wtedy normalnie je zawiąż.

Masz jakieś swoje sprawdzone metody wiązania?  Daj nam znać na Instagramie @Reebokpl!

Running / lipiec 2017
Natalie Chladek, Global Newsroom