Icons/Social/GoogleCreated with Sketch.
Running / lipiec 2019
Lucy Murrey, Reebok

Niezawodne triki profesjonalisty na zwalczenie przedbiegowego stresu

Robert Domanic, profesjonalny biegacz z Reebok Boston Track Club, zdradza sposoby na opanowanie emocji przed ważnym wyścigiem.

Nietrudno jest wpaść w nerwowe oczekiwanie połączone z ekscytacją, gdy czeka Cię ważny wyścig. Jak nie dać się ponieść negatywnym emocjom? Wielomiesięczne przygotowania i treningi to jedno, ale gdy stajesz na linii startu, psychika może negatywnie wpłynąć na Twoje możliwości. „Każdy przez to przechodzi” – uspokajaRobert Domanic, zawodowy biegacz z Reebok Boston Track Club. Skoro nawet profesjonaliści doświadczają stresu przed wyścigiem, co może zrobić amator? Odpowiedź brzmi: trzeba nauczyć się zarządzać stresem, zamiast próbować go wyeliminować. Napięcie to naturalna reakcja organizmu na stresującą sytuację. 
 
Jedną z metod przynoszących dobre efekty jest shakeout run, czyli rozruch przed wyścigiem. Polega na pobudzeniu ciała, lekkim treningu i rozluźnieniu mięśni nóg przed ważnym wydarzeniem biegowym. Domanic mówi, że można wyróżnić dwa rodzaje shakeoutu. 
 
 
„Jeśli trenujesz rano, to wieczorem jest pora na shakeout – bieg na jakieś 5-6 kilometrów, żeby pozbyć się napięcia mięśni po porannym treningu. W efekcie kolejnego dnia poczujesz się lepiej”.
 
Można też zrobić shakeout przed wyścigiem – w tym wypadku będzie to 5-15 minutowy bieg, najlepiej na kilka godzin przed wyścigiem. 
 
„Chodzi o to, by pobudzić ciało i pozbyć się napięcia mięśni nóg” – mówi Domanic. „Przed wyścigiem robię sobie 10-minutowy rozruch albo 5-minutowy jogging. Wszystko zależy od sytuacji”.
 
Kolejna dobra metoda na poskromienie nerwów to shakeout z przyjaciółmi. Kontakt z innymi pomoże wczuć się w przedwyścigowy klimat lub przeciwnie, może uwolnić głowę od nadmiaru biegowych myśli. 
 
 
„Niektórzy chcą pogadać o zbliżającym się wyścigu, żeby mentalnie się do niego przygotować. Inni wolą spotkać się na shakeout, by odciągnąć myśli od ważnego biegu i porozmawiać na inne tematy, co ich uspokaja”.
 
Najważniejsze to znaleźć własny sposób na radzenie sobie ze stresem przed wyścigiem. „Staram się odciąć od wszystkiego. Nie lubię za dużo analizować przed wyścigiem” – mówi Domanic. „Zamęczanie się myślami przed wyścigiem jest zbyt drenujące i obciążające, więc zdecydowanie wolę się odciąć, na ile to tylko możliwe”.
 
Trzeba po prostu spróbować kilku metod i trzymać się tej, która działa najlepiej.
 
 
„Czasem trudno utrzymać nerwy na wodzy” – mówi Domanic. „Ciało i tak wyczuwa, że zbliża się stresujące wydarzenie, nawet jeśli starasz się o nim nie myśleć. Na mnie np. źle działa słuchanie mocnej muzyki, która w teorii ma działać motywująco. Przed kilkoma wyścigami słuchałem rapu i to nie były dobre biegi” – przyznaje Domanic. „Ale już np. muzyka country dobrze na mnie wpływa, dodatkowo mnie uspokajając, co pozytywnie przygotowuje mnie do biegu”.
 
Co jeszcze dobrze się sprawdza w przypadku Domanica? „Mam swój ulubiony przedbiegowy posiłek” – mówi sportowiec. „Ale nie należy popadać w przesadę. O ile ogólnie Twoja dieta jest dobrze zbliansowana, to nie ma większego znaczenia, czy zjesz przed wyścigiem jakiś konkretny posiłek”. Domanic ma jednak swojego faworyta. „Dzień przed wyścigiem najchętniej wybieram łososia lub jakiś makaron, ale to moje indywidualne upodobanie”.
 
Warto więc znaleźć własny sposób na uspokojenie nerwów. Być może od pobicia własnego rekordu dzieli Cię tylko dobrze skomponowany posiłek i idealnie dobrane muzyczne tło? 
 
Kliknij tu , by zobaczyć całą kolekcję Floatride.
Running / lipiec 2019
Lucy Murrey, Reebok
Najnowsze historie
Style / sierpień 12, 2019
Danielle Rines, Reebok
Childish Major i jego unikatowa muzyczna wrażliwość
Style / lipiec 25, 2019
Sarah Corda, Reebok
Sneakery z lat 90., które podbiją Twoje serce
Style / lipiec 25, 2019
Danielle Rines, Reebok
5 stylowych pomysłów na białe sneakery

ZIG KINETICA