alert-erroralert-infoalert-successalert-warningarrow-left-longbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkusp-deliveryusp-free-returnsarrow-backarrow-downarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclosecross-smalldropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictwittervkwhatsappyahooyoutube
Running / październik 2020
Danielle Rines, Reebok Editorial

Jak nie stracić motywacji do biegania

Poznaj zawodowego biegacza z Reebok Boston Track Club Justyna Knighta i sprawdź jego techniki motywacyjne.

 
Justyn Knight jest profesjonalnym zawodnikiem klubu Reebok Boston Track Club, więc zawsze powinien szukać porady u swoich trenerów. Nie inaczej jest w tych trudnych czasach. Tak naprawdę każdy z nas powinien szukać wsparcia innych osób, szczególnie gdy potrzebujemy mobilizacji do regularnych treningów. Trenerzy Knighta na co dzień przygotowują go psychicznie, a gdy nachodzą zawody – dodają mu też wiary w siebie. Główny trener klubu Chris Fox i coach asystujący Adam Smith w pełni odpowiadają za sukces Knighta i całego zespołu na zawodach i na każdym treningu przygotowującym.
 
Niestety, ze względu na światową pandemię wszystkie wydarzenia sportowe są odwoływane, a co za tym idzie, nie odbywają się również praktyczne szkolenia i treningi. Świat profesjonalnego sportu całkowicie się zmienił i już nigdy nie będzie taki sam. Co więc dzieje się z zawodnikami, gdy widzowie nie dopingują, brakuje sportowej ekscytacji, a na dodatek nie ma obok trenera? 
 
Justyn_2
 
Knight mówi, że chociaż nastały ciężkie czasy, trenerzy wciąż motywują go i wspierają w osiąganiu sportowych celów. „Moi trenerzy zachowali naprawdę dużą dozę optymizmu” – mówi. „Każdy kolejny dzień przeżywają z pozytywnym nastawieniem. Rozumieją, że straciliśmy sezon, nad czym ubolewamy, ale dają nam nadzieję, że kolejny też może być dobry, a nawet lepszy. To zdecydowanie pomogło mi zachować motywację”.
 
Knight i reszta ekipy nie mogą przeboleć straconych zawodów, ale trenerzy starają się wspierać ich w miarę możliwości, i nieustająco im przypominają, że wszystko się jeszcze zmieni na lepsze. Dla Knighta najlepsza rada, jaką dotąd otrzymał od trenerów, jest taka, aby czerpać z tej sytuacji to, co najlepsze. „Cokolwiek się dzieje – skup się na biznesie i rób swoje” – wyjaśnia.
 
I chociaż Knight z resztą zespołu wzajemnie podnoszą się na duchu, niełatwo jest teraz zachować dyscyplinę. Prawda jest taka, że nadszedł czas, by ustalić, jak ma wyglądać „nowa rzeczywistość". Knight podpowiada, by ustawić sobie listę zadań, która pomoże Ci uporządkować każdy dzień. „Ustalam, co i do której godziny mam do wykonania każdego dnia, i to pomaga mi zachować koncentrację” – mówi. „To, że nie muszę trenować z moim zespołem, nie znaczy, że mam robić, co chcę i kiedy chcę”.
 
Justyn_4
 
Bieganie stało się ostatnio jeszcze popularniejszym sportem dzięki temu, że można go uprawiać z dala od innych, zachowując tym samym zalecany dystans społeczny. Jeśli chcesz, by bieganie stało się Twoim regularnym treningiem, Knight radzi zadbać o odpowiedni plan dnia, szczególnie jeśli pracujesz zdalnie. „Ustalenie przejrzystego planu dnia pomaga, ponieważ łatwiej będzie Ci kontrolować godziny i listę zalegających zadań. Z takim planem czuję się bardziej zmotywowany do działania, więc łatwiej mi osiągnąć cele” – podkreśla.
 
Oprócz regularnych treningów wkomponuj w swój plan dnia także zajęcia wzmacniające. Dla Knighta oznacza to nieustające poszukiwanie kreatywnych sposobów, które pozwolą mu utrzymać motywację – i formę. Jego celem jest przede wszystkim spokojne podejście do rzeczy, na które nie mamy wpływu, i może nawet odnalezienie w tym wszystkim jakiejś radości. „Warto zapoznać się z treningami, które można wykonać w domu czy na dworze. Nie zastanawiaj się, jak Twój plan dnia będzie wyglądał za tydzień, miesiąc czy kwartał – raczej skoncentruj się na danym dniu” – podpowiada.
 
Chociaż Knight nie może trenować z pozostałymi członkami zespołu, ich wrodzone poczucie rywalizacji pcha ich do przodu w tym trudnym czasie i pozwala im zostać w świetnej formie. „Nie mogę teraz z nimi trenować, bo razem nie mieszkamy. Ale ponieważ wszyscy lubimy ze sobą rywalizować, jestem pewien, że i oni robią wszystko, co w ich mocy, by utrzymać formę”.
 
Justyn_3
 
Knight wciąż odkrywa nowe metody automotywacji, ale inne sposoby też skutecznie podtrzymują go na duchu. Jak wiele z nas, także on podkreśla, że utrzymywanie relacji z bliskimi trzyma go w tym dziwnym czasie przy życiu. „Rozmawiam z bliskimi i regularnie mówię im pozytywne rzeczy, wspominam nasze wspólne chwile i mówię im o wszystkim, co ma teraz dla mnie znaczenie. W 2020 roku wydarzyło się tak dużo złych rzeczy, że dobrze jest skoncentrować się na tych pozytywnych, zarówno przeszłych, jak i teraźniejszych”.
 
Knight czerpie pełnymi garściami z tego pozytywnego nastawienia, by pozostać w formie na kolejny sezon. Wsparcie, jakie otrzymuje od trenerów i członków zespołu, pozwala mu optymistycznie patrzeć w przyszłość i wizualizować sobie sukcesy na przyszłych zawodach. 
Running / październik 2020
Danielle Rines, Reebok Editorial