alert-erroralert-infoalert-successalert-warningarrow-left-longbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkusp-deliveryusp-free-returnsarrow-backarrow-downarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclosecross-smalldropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictwittervkwhatsappyahooyoutube
CrossFit® / październik 2020
Danielle Rines, Reebok Editorial

Trenuj jak nowi zawodnicy CrossFit – Haley Adams i Saxon Panchik

Nowo mianowani sportowcy Reebok CrossFit opowiadają, jak sport zmienił ich życie, jak trenują do zawodów Games 2020 i jak kształtują ich porażki.

 
Tegoroczne zawody CrossFit Games będą dla sportowców zupełnie nowym doświadczeniem. Bez tłumów widzów, za to ze znacznymi zmianami w organizacji samych zawodów – ten rok zapowiada się dużo intensywniej niż poprzednie. Członkowie społeczności CrossFit przygotowują się do zawodów, a Reebok ogłosił niedawno informację o mianowaniu nowych sportowców: Haley Adams i Saxona Panchika. W zeszłorocznych zawodach Adams i Panchik uplasowali się w dziesiątce najlepszych zawodników odpowiednio w kategorii kobiet i mężczyzn, i w tym roku zamierzają pobić swoje wyniki. 
 
Dla nich obojga wszystkie treningi i przygotowania sprowadzają się do jednego – tego najważniejszego weekendu w roku. Przez trzy dni będą przekraczać granice swoich możliwości, by uzasadnić swoją obecność wśród najlepszych zawodników świata (i być może zdobyć tytuły „Fittest Woman on Earth” i „Fittest Man on Earth”). Adams i Panchik opowiedzieli nam, jak CrossFit zmienił ich życie i trening, i nie bali się wspomnieć o kilku porażkach. Sprawdź, co znaczy być zawodowym sportowcem. 
 

Początki CrossFitu 

 
Adams odkryła dla siebie CrossFit na początku szkoły średniej. Obok jej sali gimnastycznej znajdował się box CrossFit i gdy tylko uświadomiła sobie, o co chodzi w tym sporcie, od razu wpadła. „Patrzyłam na dziewczyny podnoszące ciężary i wspinające się po linie, i pomyślałam sobie: hej, ja też tak chcę” – mówi Adams. Szybko zakończyła przygodę z gimnastyką i swoim zespołem, i rozpoczęła treningi CrossFit. Gdy przygoda z CrossFitem zaczęła przynosić efekty, postanowiła przejść na naukę zdalną przez ostatnie trzy lata szkoły średniej, by móc w pełni skoncentrować się na treningach.  
 
Panchik również odkrył CrossFit w młodym wieku. Po traumatycznym i bardzo groźnym wypadku podczas górskiej wspinaczki z bratem w wieku lat 11 dowiedział się, że obaj nie będą już mogli brać udziału w żadnych sportach kontaktowych. Dla młodego sportowca była to druzgocząca wiadomość. Po wielu miesiącach zdalnej nauki i zerowej liczby treningów ojciec Panchika pokazał obu synom trening CrossFit. Wkrótce każdy członek rodziny zapałał miłością do tej dyscypliny. Od tej pory rodzinnie chodzili na siłownię, by się wzajemnie motywować i wyciskać razem siódme poty. „Razem z bratem marzyliśmy o graniu w szkolnej drużynie piłkarskiej, ale to marzenie zostało nam bardzo wcześnie odebrane” – mówi Panchik. „A potem poznaliśmy CrossFit i poczuliśmy, że rywalizacja to jest to. Mój starszy brat Scott dostał się do zawodów w 2012 roku i to był prawdziwy przełom. Odkryliśmy, że każdy może zostać profesjonalnym sportowcem, jeśli jest naprawdę w ponadprzeciętne dobrej formie fizycznej”.
 
Dla Panchika CrossFit był istnym wybawieniem. „Dzięki CrossFitowi udało mi się wykorzenić negatywne doświadczenia i zastąpić je tymi pozytywnymi. I tym właśnie chcę się podzielić z innymi” – tłumaczy Panchik.
 
Dla Adams CrossFit również jest czymś znacznie więcej niż tylko sportową rywalizacją. To styl życia. „Odkrycie CrossFitu, ustalenie własnego planu ćwiczeń, zdrowego jadłospisu i odpowiednich ruchów to coś, co zostanie ze mną na zawsze. Z pewnością nie zawsze będę trenować tak intensywnie, ale do końca życia będę zdrowo się odżywiać i po prostu ćwiczyć, bo dzięki CrossFitowi wiem, jakie to ważne”.
 
CF1
Zdjęcie: Ben Davidson


Rozkład dnia i plan treningów

 
Jeśli chodzi o codzienne życie, obydwoje są teraz bardzo zajęci. Adams ukończyła pierwszy rok college'u w Tennessee, a Panchik razem z bratem zarządza w Ohio siłownią CrossFit Cliffside. Ale gdy nie studiują czy zarządzają biznesem, cały swój czas przeznaczają na treningi. 
 
Panchik mówi, że nawet gdy pełni się wiele ról (jest mężem, właścicielem siłowni i sportowcem), najważniejsze jest, by ustalić sobie powtarzalny plan dnia. „Każdego dnia wstaję koło 7.45 i spędzam czas z żoną przy śniadaniu. Kolo 9.30 melduję się na siłowni, ustalam z bratem plan dnia i koło 10-10.30 zaczynam pierwszą sesję treningów, która trwa do ok. 12. Następnie zaczynają się zajęcia na siłowni, a potem jest znów czas na trening aż do wieczora. Po treningu załatwiam sprawy biznesowe i związane z coachingiem”. Podział dnia między czas na trening i mentoring jest trudny, ale Panchika pcha naprzód zamiłowanie do sportu. 
 
Gdy nadchodzi przerwa w nauce, Adams ma więcej czasu na treningi na siłowni. To dla niej prawdziwa orka, ale bez ciężkiej pracy się nie obędzie. „Przygotowując się do treningów pod zawody, wstaję koło 6-6.30 i biegnę na trening na 8, który trwa do południa. Po powrocie mam 2-3 godzinną przerwę, a potem zaczyna się kolejna sesja treningowa, którą kończę koło 17.30. Potem powrót do domu i pora do łóżka”. To właśnie te liczne godziny na siłowni zadecydowały o tym, że tak młoda osoba jak Adams osiągnęła tak wiele w świecie profesjonalnego sportu.
 

Odżywianie i posiłki

 
Oczywiście ani Adams, ani Panchik nie osiągnęliby tyle, gdyby nie dbali też o odpowiednie odżywienie organizmu. Panchik czerpie z ubiegłorocznych doświadczeń i w tym roku zmienił jadłospis. „Mam tak ustawione posiłki, by jeść w przerwach między sesjami. Dzięki temu na zawodach mój organizm będzie już przyzwyczajony do przerw o konkretnej porze”.
 
Adams przyznaje, że wciąż uczy się prawidłowego odżywania. „Ciągle odkrywam coś nowego. Liczę makro, więc każdego dnia przestrzegam odpowiedniej ilości białek, tłuszczów i węglowodanów. Mam taki rozkład dnia, że pakuję posiłki i muszę być gotowa na wszystko”. A jej ulubiony posiłek na wynos? „Sałatka z brokułów, gotowanych pieczarek i kurczaka z dodatkiem różnych sosów” – odpowiada.
 
Ale nie zawsze chodzi o zdrowie posiłki i idealnie odmierzone porcje. Panchik mówi, że czasem, gdy zrobi naprawdę dobry trening na siłowni, dogadza sobie kilkoma kawałkami pizzy. Dlaczego? Bo na to zasłużył. „Po ciężkim treningu wjeżdża duża pizza. Ani to złe, ani szczególnie dobre”. Profesjonalni sportowcy CrossFit, a są zupełnie tacy jak my!
 
CF2
Zdjęcie: Chris Chavez


Trening i przygotowanie

 
W wieku 19 lat Adams pokazała się na zawodach CrossFit Games. W 2018 roku zdobyła tytuł „Fittest Teen on Earth” w kategorii dziewcząt. Nie dziwi więc fakt, że gdy w zeszłym roku startowała w kategorii dorosłych, była gotowa na wszystko. Zakończyła zawody jako szósta w kategorii „Fittest Woman on Earth” i jest gotowa zawojować tegoroczne zawody. „Zeszły rok był znakomity, bo byłam w świetnej formie fizycznej, ale psychicznie miałam jeszcze sporo pracy do wykonania. W tym roku nie zmieniam niczego w kwestii treningu i po prostu kontynuuję to, co sprawdziło się w zeszłym roku. Pracuję za to nad pewnością siebie”. 
 
Adams zawdzięcza swoje sukcesy treningom w CrossFit Mayhem. „Trenuję z naprawdę najlepszymi ludźmi na świecie, którzy dają mi niezły wycisk. Zupełnie nie wiedziałam, czego się na początku po nich spodziewać. Ale po pierwszej rundzie szło mi tak dobrze, że uwierzyłam, że mogę rywalizować z resztą dziewczyn. W pewien sposób otworzyło mi to oczy i pomogło w całych zawodach”. 
 
Jako dwukrotny uczestnik CrossFit Games Panchik zna już zasady gry i rozumie, czym jest prawdziwa rywalizacja. W wieku 22 lat, na swoich pierwszych zawodach CrossFit Games w 2018 roku, uplasował się na 19. miejscu, a rok później na 9 miejscu w kategorii „Fittest Man on Earth”.  Panchik twierdzi, że sporo nauczył się na wcześniejszych błędach. „W 2019 roku moje ciało najwyraźniej nie było gotowe na ukończenie zawodów z wysokim wynikiem. Zdobyłem wtedy na zawodach 9. miejsce, co mnie wcale nie usatysfakcjonowało”. Tym razem, po wprowadzeniu zmian w treningu, jest gotowy na więcej. „W tym roku stawiam na intensywne treningi i zamierzam zrobić mocne wejście”.
 
Chcesz trenować jak Adams i Panchik? Jeśli tak, sprawdź specjalny zestaw ćwiczeń, który przygotowali specjalnie dla nas. Zobacz, czy dasz radę.
 

Trening Haley:

  • AMRAP: 15-20 min 
  • 50 double unders  
  • 50 air squats  
  • 25 dumbbell snatch
  • 25 burpees 


Trening Saxona:

  • Dwie rundy, kolejno 21-15-9 powtórzeń
  • Wyciskanie sztangi (70 kg) z ramion ponad głowę, następnie burpee przodem do sztangi z przeskokiem przez nią 
  • Odpoczynek równy długości rundy i kolejna runda
CrossFit® / październik 2020
Danielle Rines, Reebok Editorial